Newsletter vol.4 ウェアラブルテクノロジーの活用事例と市場展望
ライアン・キャロル
スマートウォッチ、Fitbitなどのフィットネストラッカー、VRヘッドセット、スマートジュエリー等に用いられる最新のウェアラブルテクノロジーは今後更なる利用シーンの拡大が期待されている。現在、様々な目的に応じたウェアラブル端末が市場に出回っているが、最も普及しているものは健康とエンターテイメント分野の製品である。一般的に、これらのウェアラブル端末にはマイクロプロセッサ、バッテリ、およびインターネット接続機能が内蔵されており、モバイル端末やPCなど他の電子機器と同期させてデータの収集を行っている。ウェアラブル端末で最も普及しているのは間違いなくスマートウォッチであるが、その中でも最も人気のあるApple WatchはiOSやその他のApple製品と統合する機能を持っている。
近年、ワイヤレス接続を利用したウェアラブル端末はヘルスケアや安全といった分野にも急速に普及しつつある。スマートウォッチのような生体認証デバイスは、我々の日常において重要な役割を担うようになり、睡眠パターンや心拍・呼吸・血圧・体温といったバイタルサイン、位置情報などの大量のデータが世の中に放出されるようになった。こういった状況は過去数年来、ウェアラブル分野に多くの企業が参入し、各社独自技術の開発にしのぎを削っている背景がある。たとえば、2011年米国ボストンに創業したWHOOPは、いわゆるウェアラブルテクノロジー企業であるが、心血管の緊張、回復、睡眠を監視するフィットネストラッカーを用いて安静時心拍数や呼吸数などのデータを収集するだけでなく、独自のアルゴリズムで解析することで、利用者の毎日の回復スコアを作成し提供している。[1] ウェアラブル市場の競争が激化する中、こういった独自技術で差別化を図っている。
このように、スマートウォッチやスマートグラスなどのウェアラブル端末は、モノのインターネットIoT(Internet Of Things)の代表例といえるだろう。利用者は、ウェアラブル端末により収集・解析されたデータを参考に、自身のライフスタイルや生活習慣についてより良い意思決定を行い、さらに、アプリを経由して医師などの専門家にリアルタイムで情報を共有することも可能になっている。
こういったウェアラブル端末がどの程度普及しているかというと、2020年12月の時点で1億人以上がApple Watchを使用していると推定されている。[2]さらに、消費者向けのウェアラブル市場技術は急速に成長しており、2020年までに340億ドルを超えると予想されている。[3]この指標からも、健康と生活の質を向上させようとする消費者は今後更に増加し、ウェアラブルテクノロジー分野への期待はますます高まってくだろう。また2020年代が進むにつれゲーム産業も成熟し、より洗練されたVRおよびARヘッドセットがこの市場における新しいテクノロジーを牽引していくだろう。
Wearable Technology Use Cases & Market Landscape
Ryan Carroll
Modern wearable technology falls under a large umbrella of potential use cases, including smartwatches, fitness trackers like the Fitbit, VR headsets, and smart jewelry. Wearables operate differently based on the category they belong to and their stated intention, the most common being health, fitness, and entertainment. Generally, wearables function by incorporating microprocessors, batteries and Internet connectivity, with the purpose of collecting and syncing data with other electronics such as mobile devices or laptops.
Wearable technology powered by wireless connectivity has proliferated in recent years, expanding into a number of different use cases such as healthcare and personal safety. The end result is that biometric devices like smartwatches have become a crucial part of our daily lives and have unlocked a trove of data that provides insight into our sleep patterns, vital signs, and GPS location. There have been a number of new market entrants in the wearable sector over the past several years, and the underlying technology continues to improve. For instance, WHOOP is an American wearable technology company, headquartered in Boston, Massachusetts in 2011, that manufacturers fitness trackers that monitor cardiovascular strain, recovery, and sleep. The company relies on a proprietary algorithm to create a daily recovery score for its end users based on data collected on biometric indicators such as resting heart rate and respiratory rate.[1] With increased competition in the wearables market, this proprietary technology is often the differentiating factor among various companies.
Wearable devices like smartwatches and smartglasse represent examples of the Internet of Things (IoT). Embedded with built-in sensors, they detect, analyze, and relay information such as vital signs and location tracking back to the wearer. The wearer, in turn, can then leverage this data to make informed decisions about his or her lifestyle and habits. Often times, wearables are connected to an app that can relay the information in real time to an expert (e.g., medical doctor), or can be parsed and analyzed by the end user through a dashboard. The most common form factor for wearables is undoubtedly smartwatches. One of the most popular smartwatches in the market is the Apple Watch that features wireless telecommunication, fitness tracking, and health-oriented monitoring while integrating with iOS and other Apple products. To give you an idea of how widespread the adoption of wearables has become, more than 100 million people were estimated to use an Apple Watch as of December 2020.[2] Furthermore, the consumer-directed wearable technology market is rapidly growing and expected to exceed $34 billion by 2020.[3] These metrics indicate how the wearable technology sector is becoming increasingly sanctioned by end users who seek to improve their health and quality of life. As we progress through the 2020s, the gaming industry appears to be driving new technology in this market sector with the development and release of newer, more sophisticated VR and AR headsets.
[1] “How Does WHOOP Strain Work,” Accessed on Oct. 24, 2022, https://www.whoop.com/thelocker/how-does-whoop-strain-work-101/
[2] “Apple Watch,” Accessed on Oct. 24, 2022, https://en.wikipedia.org/wiki/Apple_Watch
[3] “Wearable technology for cardiology,” Accessed on Oct. 24, 2022, https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S1050173817301202
Ryan Carroll ライアン・キャロル
Ryan Carroll works for T-Mobile in Seattle, Washington where he specializes in telecommunications and IoT solutions for government agencies and nonprofit institutions. Prior to working at T-Mobile, he worked in sales at AT&T where led the company’s efforts in Washington and Idaho. Here, he managed numerous wireless projects such as distributed antenna systems, private networking solutions, and traditional mobility. Ryan attended the University of Chicago as an undergraduate and then earned his Master’s Degree in German and International Business at Georgetown University, where he wrote his thesis on the European Union’s telecommunications and aviation market. He currently lives in Seattle with his wife, son, and dog Tenley.